När man driver ett företag idag är det A och O att man har en bra lokal man kan sitta i och arbeta. Är man sin egen, utan några anställda, kan man arbeta hemifrån – men då krävs det att man har ett rum avsatt för det. I längden är det dock sällan bra att arbeta hemifrån, eftersom papper riskeras att ”försvinna” och ordningen kan lätt bli kaotisk. Dessutom om man har familj så kan man lätt bli störd i sitt arbete. Nu är det inget fel på att ha en partner och barn, men när man arbetar krävs ett visst lugn, vilket man kan behöva ha på ett enskilt kontor. Det finns också fler fördelar som:

  • Man får så stor yta man behöver.
  • Man får komma iväg från sitt hem.
  • Man kan enklare få plats för flera anställda (inte lika roligt att vara hemma hos någon).
  • Man slipper hålla på och plocka undan familjesaker när kunder kommer hem till en.

 

I längden blir det betydligt billigare att man har sitt eget kontor, eftersom man ofta kan hyra in sig hos andra företag (om man exempelvis har investerarbolag) eller att man går ihop flera och hittar en lokal. För att hitta en bra lokal kan man försöka sig på att Googla fram ” kontorslokaler Göteborg”, ”kontorslokaler Stockholm” eller att man lägger till någon annan stad.