Konsumenterna på marknaden ställer allt större krav på flexibilitet. Många har uppgraderat sin butik till e-handel för att möta kundernas krav – men inte alla vet om att det finns ”kassa 2.0” som tillgänglig tjänst till sin butik. En molnbaserad kassa som knyter samman internet med butiken på marken, är du redo för nästa steg?

Vi pratar förstås om Retail POS som marknadsförs som framtidens handel. Och det finns många indikationer på det. Allt fler börjar se fördelarna med att knyta samman sin e-butik med sin butik, inte minst med tanke på att en stor del av alla köp som görs påbörjas på nätet och avslutas på marken. Att det nu finns ett system som gör att de två butikerna kan förenas är en stor befrielse för många. Inte bara för konsumenterna, personalen kan också specialisera sig på det de säljer och inte fastna vid kassorna.

”Är det många i kön?”

Du har redan stött på en molnbaserad kassa om du någonsin varit på Åhléns. Där kan man nämligen välja att vika av från de traditionella kassorna och checka ut i ett annat system istället. Tanken med systemet är att kunna frigöra personalen från kassorna och kunna ta betalt av kunder även runt om i butiken. Främst handlar det förstås om att tillmötesgå kundernas allt större krav på flexibilitet – och så avskyr vi alla köer, förstås.

Tänk dig följande scenario: du är sent ute med klapparna i år, och du har påbörjat ett köp på nätet. Men det visar sig att alla budfirmor och leverantörer är fullkomligt överbelamrade och kan inte garantera att ditt paket kommer fram innan jul. Tänk dig då att du kan gå till en butik och köpa ut din present där istället! Eller tänk dig motsatsen: du är på en affär och klämmer lite på kläder som du sedan provar i lugn och ro i provrummet. Sedan går du hem, diskuterar köpet med din partner, och avslutar köpet online. Det är det här som är tanken med Retail POS-systemet.

Vi tror att framtiden kombineras av butik och nätet. Idag är det många jättar som bara satsat på internetförsäljning, men de företagen går inte längre med vinst. Dessutom är det en fördom att all shopping sker på nätet – majoriteten sker fortfarande i butikerna:

Trots att e-handeln ökar för varje år som går och i år väntas omsätta omkring 77 miljarder kronor, står den fortfarande för under tio procent av all handel. Och endast två av tio tillfrågade företag, eller 18 procent, säger sig driva försäljning i digitala kanaler. E-handel.se