Reklam finns snart sagt överallt. Den syns på tv, hörs i poddar och radio och är väl representerad på nätet. I och med den ström av reklam alla konsumenter möter i vardagen har det blivit än mer viktigt att reklam hålls sann och riktas till rätt personer.

Om det är någonting de senaste åren visat när det gäller marknadsföring så är det att budskap och målgrupp är A och O. Om det låter lite för välbekant så är det för att det förstås alltid har varit så, skillnaden idag är att det ställs allt högre krav på att rikta reklamen mot allt mindre målgrupper. Som konsumenter är vi så slipade idag att vi i hög utsträckning avfärdar reklam och budskap som inte träffar oss precis rätt (samtidigt kan gränserna mellan annonser och redaktionellt innehåll ibland vara otydlig.

En väg att träffa rätt är att synas på rätt platser. Om du till exempel har en fysisk butik lönar det sig att få den att synas från gatan. Det kan du göra inte minst med anpassade fasadflaggor från Displayexperten, ett företag som vet hur man märks i närområdet. Generellt gäller samma regler för reklam oavsett vart den ska synas.

Syns på rätt ställe med rätt budskap

Att synas på rätt ställe innebär att ditt budskap ska synas där de du riktar dig till befinner sig. På nätet görs detta genom att sökmotorer som Google samlar ihop data om alla användare. Data som de sedan säljer till aktörer som säljer annonsbanners på olika hemsidor. Med datan de köpt från Google får de förmågan att välja ut banners och annonser baserat på varje individuell användares specifika surfvanor. Det är av den anledningen du kommer att se bokannonser på sidor du besöker om du till exempel nyligen kollat på böcker online.

Sann marknadsföring

Av samma anledning som det är viktigt att synas på rätt ställe, det vill säga att eftersom konsumenterna är slipade idag är det viktigt att hålla sig inom sanningens gränser i marknadsföringen. Det är inte bara så att det finns lagar och regler att förhålla sig till när det gäller hur marknadsföring får utformas. Ett mer kännbart skäl till att vara seriös och sanningsenlig är att falsk marknadsföring snabbt uppdagas. Med det sagt finns det ett regelverk som hindrar annonsörer från att exempelvis kalla sina produkter för ”bästa x” eller liknande.